Gerrit Roosink overleden

Topbanner Gerrit Roosinkmaandag 21 juli 2014 15:49

Op zaterdag 19 juli 2014 is Gerrit Roosink op 50- jarige leeftijd overleden aan een ernstige ziekte. Gerrit was ons zeer gewaardeerd bestuurs-, schaduwfractie- en commissielid.

Fractie, wethouder, bestuur en alle ChristenUnie-leden zijn bedroefd en ontroerd door het overlijden van Gerrit. Allereerst gaan onze gedachten uit naar zijn vrouw Gerdie en zijn dochters Emma en Julia.  Zij zullen hun lieve, zorgzame en toegewijde echtgenoot en vader moeten missen. Gerrit heeft tijdens zijn ziekte altijd op God gewezen: ‘Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand’.  Ook de toekomst van Gerdie, Julia en Emma ligt in Zijn hand. Met die troost heeft Gerrit afscheid kunnen nemen van zijn gezin. Als ChristenUnie wensen we hen van harte Gods nabijheid en troost toe bij dit grote verlies.

Eind 2012 openbaarde zich bij Gerrit een ernstige ziekte. Aanvankelijk leek er hoop te zijn: hij werd succesvol geopereerd en leek genezen. Helaas kwam in november 2013 het bericht dat de ziekte teruggekomen was en er geen genezing meer mogelijk was. Daarop heeft Gerrit er voor gekozen de tijd die hem nog restte zo goed mogelijk te benutten. Openhartig deelde hij zijn gevoelens hierover. In december 2013 verscheen in dagblad Tubantia een indrukwekkend interview met hem over zijn ziekte met als kop: ‘Berusting en vertrouwen in de Schepper’.

Al vanaf het begin van ziekte hield hij via de mail een brede groep mensen op de hoogte van zijn gezondheid. Menigeen is bemoedigd door de opgewekte en positieve toon, maar vooral ook door zijn geloofsgetuigenis. Op zijn 50e verjaardag op 8 januari jl. verraste hij velen van ons met een fotocollage van de 50 jaren van zijn leven.

Gerrit was een opgewekt mens, vriendelijk, open en een creatieve en enthousiasmerende, harde werker. Een betrokken volksvertegenwoordiger met veel liefde voor de Rijssense geschiedenis en die van het Koninklijk Huis. Hij was een echte ‘royaltykenner’ en werd in 2009 tweede bij de 'De grootste royaltykenner van Nederland'. Hij was betrokken bij tal van lokale activiteiten, onder andere als bestuurslid van de VVV en bij de viering van 750 jaar Rijssen in 1993. Jarenlang zette hij zich ook in voor de ChristenUnie. Als bestuurslid, als schaduwfractielid en zeker als de schrijver van persberichten en publicaties op de website en in het contactblad van de ChristenUnie.

Gerrit hield van tekenen en zette die vaardigheid  met veel enthousiasme in. Voor de musical van groep 8 van dochter Julia ontwierp hij ook dit voorjaar nog de decors. Gerrit heeft met zijn talenten altijd de ander willen dienen, zijn gezin, de ChristenUnie en de gemeente Rijssen-Holten.

In februari 2014 werd Gerrit door het Unie-bestuur van de ChristenUnie onderscheiden met een beeldje. Daarbij sprak hij de woorden uit dat hij voor al zijn talenten God alleen de eer wilde geven.

Als ChristenUnie verliezen we in Gerrit een betrokken christen, een getalenteerd  en kundig schaduwfractie- en bestuurslid en een goede vriend. Met dankbaarheid denken we terug aan zijn tomeloos enthousiasme, inzet en loyaliteit. We hopen zijn nagedachtenis in ere te houden door verder te gaan met zijn getuigenis, dat God met ons meegaat.