Alcoholgebruik - geen incident, maar een probleem

CU-RH-logodinsdag 17 mei 2016 14:30

Tijdens Koningsdag is er een incident geweest met een paar jongeren, eigenlijk is het beter te spreken over kinderen, die véél te véél alcohol gedronken hadden. Grote ophef: het CDA stelt vragen aan het college van B&W, de Tubantia brengt het als groot nieuws. Alsof het nieuws is!

Een meisje van 13 jaar dat bewusteloos per ambulance afgevoerd moet worden. Twee anderen die door familieleden zijn afgehaald en door verpleegkundigen in de familie zijn behandeld, aldus CDA-raadslid Erik Wessels. Op Twitter verscheen zelfs een tweet dat de helft van de minderjarigen in tent tijdens Koningsdag ladderzat was. Hoewel het er aanvankelijk ernstig uitzag is het gelukkig meegevallen.

Al jaren weten we dat het alcoholgebruik in Rijssen – Holten behoorlijk hoog is. Al jaren weten we dat er te vroeg, te vaak en teveel gedronken wordt.  Al jaren pleit de ChristenUnie dan ook voor een trendbreuk op het gebied van alcohol en uitgaan. De maatschappelijke acceptatie van jongeren die uitgaan en veel drinken, niet zelden nadat er thuis of bij vrienden al behoorlijk is ingedronken. De ChristenUnie ziet hier een gezamenlijke verantwoordelijk, niet alleen van de overheid, vooral ook van de ouders en de omgeving: “it takes a village to raise a child”. Met andere woorden; de hele omgeving moet er aan mee doen. We moeten niet accepteren dat kinderen en jeugdigen hun jonge hersens en levens vergooien met te veel alcohol. Natuurlijk hoeven ouderen niet te vergeten dat ze jong zijn geweest en toen fouten hebben gemaakt. Maar, laten we met elkaar er voor zorgen dat de kinderen/jeugdigen in onze gemeente niet diezelfde fouten maken. Vaak loopt het goed af, maar ook in onze gemeente zijn jongeren en volwassenen die met een serieuze alcoholverslaving te maken hebben. Spreek elkaar aan op te vaak, te veel en te vroeg (dat wil zeggen onder de leeftijd van 18 jaar) alcoholgebruik. Vind het niet stoer dat je neefje van 13 al bier lust, geef je dochter van 14 geen Breezer, omdat alle meisjes van die leeftijd dat willen drinken. Sta niet toe dat kinderen in jouw huiskamer, tuinhuis of waar dan ook sterke drank innemen voor het uitgaan. En misschien is het een idee om te eisen dat ze op tijd thuis moeten zijn? (Eens beginnen met 02:00 uur in plaats van 04:00 uur?)

Onlangs schreef de dertiger Pepijn Lanen een boek: Naamloos. Daarin vraagt hij zich af wat er leuk aan is om naar een feest te gaan en de volgende dag niet meer weten dat je er geweest bent en hoe je thuis gekomen bent. Wellicht iets om eens over na te denken…

Less is more. Samen – Werken  #voorelkaar!

Het incident op Koningsdag was ernstig, maar staat niet op zichzelf. Elk weekend wordt er te veel , te vroeg (d.w.z. te jong) en te vaak gedronken. De horeca probeert met identiteitscontroles een steentje bij te dragen. Ook de supermarkten zijn serieus bezig met de identiteitscontrole bij alcoholverkoop. De conclusie moet wel zijn dat het alcohol op andere manieren terecht bij minderjarigen. Door oudere vrienden en bekenden, misschien zelfs wel ouders.   De ChristenUnie heeft daarom aanvullende schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze kunt u hieronder bekijken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
ChristenUnie schriftelijke vragen voor college 17 mei 2016273.7 kBapplication/pdfdownload