Na gedane arbeid is het goed rusten

women-taking-break-while-shopping.jpg

Na gedane arbeid is het goed rusten

De waarde van zondagsrust

De zondagsrust is een groot goed. In onze hectische wereld waarin de 24-uurseconomie centraal staat, lijken we soms onszelf uit het oog te verliezen. Aan het begin van de coronacrisis, toen onze agenda’s en masse geleegd werden, leken we rust collectief weer te gaan herwaarderen. We realiseerden ons dat we niet altijd maar door moesten én konden gaan. Nu, 2 jaar later, lijken we het weer vergeten te zijn.

We haastten ons terug naar het ‘oude normaal’, waarin ook het consumentisme hoogtij viert. Blijkbaar hebben we niet zoveel geleerd van de beproeving van corona. We moeten en zullen weer consumeren, werken en geld verdienen. Een collectieve dag van rust hoort daar niet bij.

Vandaag wordt in de raadsvergadering gesproken over de zondagsopenstelling voor winkels in Holten. De ChristenUnie zal daar tegen stemmen. Wij geloven dat God met een collectieve rustdag het beste met ons voor heeft. Hij geeft ons het goede voorbeeld door één dag per week te rusten van Zijn werken. In onze hectische samenleving dreigen we onszelf vaak uit het oog te verliezen. Laten we deze rustdag gebruiken om onszelf op te laden voor een nieuwe werkweek en om tijd door te brengen met gezin en familie. Na gedane arbeid is het immers goed rusten, maar dan moeten we onszelf die rust wel gunnen.